//////

STOSUNKI HARMONICZNE

Oczywiście zachodzą też inne, bardziej skompli­kowane stosunki harmoniczne. Pomiędzy obydwoma tematami zachodzi kontrast wyrazowy, będący wy­nikiem odpowiedniego kształtowania poszczególnych elementów muzy­cznych, szczególnie melodyki. Spora ilość ekspozycji charakteryzuje się dynamicznym tematem l i lekkim lub kantylenowym tematem II. Nie jest to rzecz jasna obowiązująca reguła. Przy określaniu kontrastów w ekspozycji należy też brać pod uwagę łącznik. Często bowiem temat II przeciwstawia się łącznikowi, a nie tematowi I.Zakończenie — epilog (grupa końcowa) — utrzymane jest w tonacji tematu II. Ma zwykle złożoną budowę. Może składać się z odcinków łącznikowych (łącznik po temacie II) i tematycznych (tzw. myśl końcowa), operować nowym materiałem albo wcześniej ukazanym (tematu I lub II, lub łącznika).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *