//////

Mapa strony

TEMAT W IMITACJI

Temat w imitacji może być poddany nie tylko jednemu przekształceniu polifonicznemu; może występować jednocześnie np. w inwersji i aug­mentacji lub dyminucji. Oprócz tego istnieje jeszcze imitacja kanoniczna, która w fudze otrzymuje nazwę stretto (z włoskiego — „wąski”, „ciasny”). Polega ono na zazębianiu się głosów w prowadzeniu tematu, na wprowadzeniu w danym głosie te­matu, podczas gdy nie został zakończony jeszcze w innym głosie. Temat kontrapunktuje temat. Stretto może być podwójne, potrójne, w zależności od ilości głosów biorących w nim udział. Strettować można cały temat lub tylko jego część (specjalnie czoło). W budowie melodyczno-rytmicznej stret- tujących tematów mogą zachodzić drobne zmiany. W stretcie mogą być równocześnie wprowadzone inne przekształcenia polifoniczne w temacie, np. zmiany kierunku interwałów, wartości rytmicznych.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *