//////

BUDOWA OKRESOWA

Już w obrębie tych najmniejszych cząstek formalnych obserwujemy dzia­łanie sił przeciwstawnych. Potęguje się ono jeszcze bardziej w roz­członkowaniu okresu na zdania wykazujące określone właściwości energetyczne będące skutkiem odpowiedniego kształtowania elementów muzycznych, zwłaszcza harmoniki. Poprzednik jest wyrazem gromadze­nia napięć (które kumulują się w różnych rodzajach kadencji), następnik ich rozwiązania (najczęściej kończy się na tonice). Możliwości rozmiesz­czenia napięć harmonicznych między poprzednikiem i następnikiem jest wiele, i zależą od rodzaju kończących je kadencji oraz wzajemnego stosunku tonalnego. Oto kilka możliwych przypadków:   P kończy się na dominancie, N na tonice,  oba zdania kończą się na tonice (o słabszym działaniu w P, silniej­szym w N),  P moduluje do tonacji dominanty lub tonacji paralelnej, N wraca do tonacji głównej i kończy się na jej tonice,P kończy się na dominancie lub tonice, N moduluje do tonacji domi­nanty i kończy się na tonice tej tonacji,różnie zakończony, N kończy się na dominancie z uwagi na dal­szy rozwój formy.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *