//////

DOBRZE SKONSTRUOWANY TEMAT

W budowie harmonicznej tematów fugi starano się, by wykazywały one jasną strukturę. Stąd bardzo często już w motywach czołowych wystę­puje zaakcentowanie stosunku kwartowo-kwintowego I do V stopnia skali lub odwrotnie. Istnieje też spora ilość fug, gdzie w temacie występują większe komplikacje harmoniczne, np. przez podkreślenie stosunku pnia do IV stopnia skali lub przez wprowadzenie chromatyki rozbudo­wującej odniesienia harmoniczne.Dobrze skonstruowany temat nie posiada zakończenia w dosłownym tego słowa znaczeniu, lecz nastawiony jest na dalszy bieg, z którego wyrasta kontrapunkt, tzn. głos towarzyszący odpowiedzi. Odpowiedź (comes, riposta) to głos imitujący temat, przeniesienie tematu do innego głosu.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *