//////

ILOŚĆ IMITOWANYCH MELODII

Ilość imitowanych melodii — jeżeli mamy do czynienia z imitacją dwóch linii melodycznych, to taki kanon bez względu na ilość głosów nazywamy podwójnym, jeżeli trzech — potrójnym itd. (głównie w muzyce wokalnej), właściwości tonalne — np. w XVII w. powstał kanon okrężny {per tonos) przechodzący przez różne tonacje, zakończenie kanonu — czy ma miejsce stopniowe wygasanie głosów, czy imitacja została przerwana dla utworzenia zwrotu kadencyjnego.Kanony skomplikowane należą do wyjątków. Najczęściej spotykana jest imitacja w ruchu prostym w unisonie lub oktawie. Takie proste kanony występują na całej przestrzeni rozwoju muzyki. Odmianą kanonu proste­go jest kanon kołowy (rota), w którym melodię można powtarzać bez ograniczeń. Takim utworem jest 6-głosowy kanon angielski Summer is icumen in z początku XIV w.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *