//////

NAJBARDZIEJ CHARAKTERYSTYCZNE

Wymie­nione przykładowo sposoby kształtowania utworu dają w efekcie jednolitość procesów energetycznych (przykładem może być wiele utwo­rów, choćby nr 14 z Pieśni bez słów F. Mendelssohna-Bartholdy’ego). Utwory o jednolitym wyrazie emocjonalnym stanowią mniejszą ilościowo grupę liryki instrumentalnej.Najbardziej charakterystyczne dla liryki instrumentalnej są utwory o zróż­nicowanym wyrazie emocjonalnym, których budowa jest przejrzysta i ob­jawia się w następstwie kontrastujących części. Bardzo często stosowana jest forma trzyczęściowa typu repryzowego. Powtórzenie części pierwszej może być dosłowne lub ze zmianami. Czasami zmiany te mogą być tak znaczne, że prowadzą do przeistoczenia wyrazowego powtórzonej czę­ści, jak np. w Nokturnie c-moll op. 48 nr 1 F. Chopina (w części trzeciej zmiana faktury i agogiki)

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *