//////

NAPIĘCIE I ODPRĘŻENIE

Niekiedy jednak proces napięcia i odprężenia realizowany jest już w po­przedniku, następnik przyjmuje wówczas charakter formuły zakończenio­wej. Bywa i tak, że proces gromadzenia napięć przesuwa się jeszcze dalej do następnika i wtedy musi być szybciej zniwelowany w jego zakończeniu (np. F. Chopin Polonez A-dur op. 40 nr 1, t. 1—8).Niezależnie od planu harmonicznego spotykamy różne rodzaje okresów muzycznych.Ze względu na charakter materiału motywicznego można wyróżnić: okres odpowiadający — N powtarza P: prawie dokładnie flednak ze zmianą w zakończeniu z powodów harmonicznych), sekwencyjnie,  wariacyjnie,  okres uzupełniający — P i N są różne pod względem motywicznym,  okres okrężny — N wprowadza nowy materiał motywiczny, w za­kończeniu nawiązując do P. Ze względu na rozmiary można wyróżnić:   okres mały, zwykle składający się z 8 taktów,okres wielki, zwykle składający się z 16 taktów.Ze względu na proporcje rozmiarowe można wyróżnić:okres symetryczny, w którym oba zdania są równej długości, okres niesymetryczny (modyfikowany), w którym zachwiana jest sy­metria rozmiarów; P i N mają różną ilość taktów.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *