//////

POŁĄCZONE Z IMITACJĄ

Z imitacją łączy się też fugato, które jest wyłącznie techniką i polega na fragmentarycznym zastosowaniu techniki imitacyjnej (imitacja w kwin­cie) na gruncie formy homofonicznej. W początkowym przebiegu jest ono jakby zapowiedzią fugi. Polega na ograniczeniu imitacji do jednego przeprowadzenia <- rozdz. „Fuga”, s. 82), po czym następuje swobodna praca kontrapunktyczna bądź snucie motywiczne, bądź przejście na grunt homofonii. Fugata wprowadzane są z reguły jako składowe fragmenty większych utworów. Stosowano je często na początku części chóralnych, w kantatach, oratoriach. Również w muzyce instrumentalnej są dość częstym zjawiskiem (np. W. A. Mozarta finał Symfonii C-dur KV 551 rozpoczyna się fugatem).

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *