//////

POSZCZEGÓLNE WARIACJE

Poszczególne wariacje zestawiane są na zasadzie kontrastu. Czasami ma miejsce kumulowanie kilku wariacji w jedną wyrazową i strukturalną całość — powstają wówczas tzw. grupy wariacji, np.:I        wariacja — figuracja prawej ręki,II      wariacja — figuracja lewej ręki,III      wariacja — figuracja obu rąk, tworzą grupę wariacji figuracyjnych.W kolejnych wariacjach można zauważyć pewną logikę w narastaniu komplikacji, np. technicznych, fakturalnych itp. Ostatnia wariacja często jest szerzej rozbudowana, tworzy rodzaj kody, a nawet finału — wypo­sażona bywa w elementy popisowo-wirtuozowskie. Końcowa wariacja często też przybiera postać fugi. W XIX w. ustalił się zapoczątkowany przez Beethovena trójfazowy układ przebiegu formy: introdukcja, szereg wariacji, finał.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *