//////

REGULACJA MATERIAŁU DŹWIĘKOWEGO

Ten sposób regulacji materiału dźwiękowego nazwano dodekafonią serialną lub techniką dwunasto- dźwiękową. Wszystkie dźwięki są równouprawnione, co wyklucza istnie­nie centrum tonalnego w utworze muzycznym (żaden dźwięk nie może się powtórzyć, interwały mogą). Seria stanowi podstawę struktury melody­cznej i harmonicznej; albo wykorzystuje wszystkie interwały (seria wszech- interwałowa), albo obejmuje tylko niektóre (seria wyselekcjonowana). Interwały mogą być stosowane w inwersji i z przeniesieniami oktawowym.  Głównymi przedstawicielami dodekafonii serialnej są: A. Schónberg, A. Berg, A. Webern, L. Dallapiccola, P. Boulez, L. Nono, K. Stockhausen.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *