//////

STOPNIOWE NARASTANIE BRZMIENIA

Ponadto instrumenty w różnych kombinacjach współdziałają w eksponowaniu materiału tematycznego. Niejednokrotnie stosowana jest korespondencja motywiczna operująca krótkimi motywami, zwłaszcza w łącznikach i w przetworzeniu, będąc wyrazem wyszukanej pracy tematycznej. Oczywiście stosowane są także proste zdwojenia unisonowe i oktawowe, częściej jednak mają znaczenie dynamiczne: większe nasycenie brzmienia, uzyskiwanie kontrastów dy­namicznych, brzmieniowych. Charakterystyczne bywa stopniowe narasta­nie brzmienia i zmiana wartości kolorystycznych przez sukcesywne wprowadzanie instrumentów, co spotykamy w niektórych fragmentach utworu. W kwartecie istnieją ponadto możliwości krzyżowania głosów (np. partia wiolonczeli wyżej od partii skrzypiec — cel kolorystyczny).

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *