//////

SZEROKA SKALA

Technika fugowana prze­nikała czasami do innych ustępów, np. allemande, która występując w suicie nie wykazywała zastosowania techniki fugowanej (np. A. Corelli Sonata B-dur op. 2 nr 5). Ustępy sonaty staroklasycznej mają bardzo często budowę dwuczęściową na wzór ustępów z suity; ustępy fugowane mają najczęściej budowę trzyczęściową — na wzór fugi. Kompozytorzy posługują się na szeroką skalę snuciem motywicznym, korespondencją motywiczną i w ogóle wysnuwaniem z jednego wątku motywicznego dalszego toku utworu. Jest to zatem zasada ewolucjoni- zmu, a forma rozwija się fazami. Niektóre odcinki wolnych części wykazu­ją tendencje do budowy okresowej. Poszczególne ustępy skontrastowane są pod względem agogicznym, rytmicznym, fakturalnym itp.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *