//////

UDZIAŁ ELEMENTU SOLISTYCZNEGO

Udział elementu solistycznego wpłynął na następujące zmiany w formie sonatowej:podwójna ekspozycja, najpierw orkiestry, potem powtórzenie z udzia­łem solisty,   ekspozycja sola często rozpoczyna się popisowym wstępem, a ma­teriał tematyczny występuje w bogatej szacie figuracyjnej,   czasami w ekspozycji orkiestry nie występuje temat II, lecz pojawia się dopiero w ekspozycji sola,   po zakończeniu repryzy, przed kodą, występuje wirtuozowski popis, tzw. „kadencja”, która rozpoczyna się zazwyczaj na D4 i kończy charakterystycznym trylem; pierwotnie kadencja była improwizacją solisty na temat koncertu, później kompozytorzy sami tworzyli ka­dencje; kadencja może także występować w części ostatniej na podobnych zasadach, jak w części pierwszej.U wczesnych klasyków tematyczne współdziałanie sola z orkiestrą jest jeszcze słabe. Dopiero od III Koncertu fortepianowego c-moll op. 37 L. van Beethovena zwiększa się rola orkiestry w realizacji materiału te­matycznego. Jego koncerty fortepianowe IV G-dur op. 58 i V Es-dur op. 73 rozpoczynają się solem fortepianu.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *